Stefan Petre

Marketing, the big spender

Lumea din jurul nostru este un mare panou publicitar. Drumul spre locul de vacanta, terminalul din aeroport, filmul de la televizor, pagina web preferata, intrarea in restaurantul select, ceasca de cafea din mana, masinile de pe strada. Ne este greu sa ne imaginam paisajul urban fara publicitate. Lipsa de publicitate ne da impresia de saracie si viata arhaica. Si daca reusim sa gasim un colt de salbaticie nepangarit de publicitate, ramanem impresionati, scoatem aparatele foto si aducem acasa acel peisaj. Oarem ne gandim la bugetele cheltuite pentru promovare, branding, marketing etc.?

Marketinul este o componenta de baza a oricarei afaceri. Felul in care te prezinti poate face diferenta intre succes si faliment. Daca pana acum 60 ani aveai o sansa de succes prin produse de calitate si inovative, asigurandu-ti o diferenta convenabila, in ziua de azi progresul tehnologic poate fi copiat si de ce nu intrecut si nu se stie daca ai timp sa reactionezi. Daca reusesti sa ai un produs competiv sau superior nu inseamna ca te vor alege clientii. Este suficient ca firma concurenta sa investeasca mai multi bani in marketing si branding, sa inunde piata de mesaje promotionale si sa se pozitioneze intre tine si posibilii tai clienti. Ce ramane de facut? Sa adopti aceleasi tactici de vanzare.

Pare o capcana, un cerc vicios? Normal ca da, si asta pentru ca este o capcana. Orice actiune de a ta aduce de la sine o contra-actiune a concurentei. Sumele cresc, actiunile devin acute parca ghidate de panica. Acest mediu este perfect pentru afaceri colaterale si drept rezultat avem agentiile de marketing, care te invata cum sa iti creezi un brand pentru produs, o imagine pentru firma, in general cum sa cheltuiesti bani.

OK, stiu, acel pitic din creierul tau a sarit: stai putin, cum indraznesti, acele firme isi merita banii pentru ca au rezultate. Corect, au rezultate, dar asta datorita mediului creat. In 1996 am fost impresionat de cartea "Guerrilla Marketing". O serie de luminite au inceput sa se aprinda in capul meu, dar pentru ca nu am fost implicat in afaceri in acea vreme, acele luminite au inceput sa se stinga rand pe rand, cum se sting luminile la blocuri cand vitezomanul intra in transformator pentru ca firma de tunning, la sugestia firmei de marketing, a promovat eleroanele si neoanele si nu discurile de frana. Ani au trecut si acum daca citesc textele de promovare ale cartii ridic o sprancena si spun: Oh, da?

Easy and Inexpensive Strategies for Making Big Profits from Your SmallBusiness.

Adica, tu si toti cei de cumpara cartea. Ding Ding, cercul vicios de care vorbeam !?!? 

Providing marketing weapons and business first-aid, this take-no-risoners book is your guide to surviving the jungle of owning your own business.

Hm, asta e mediul de afaceri ce ne inconjoara? Ei bine, DA. Nu are rost sa te intrebi unde gresesti, pentru ca din punctul de vedere al unui producator sau prestator de servicii faci treaba buna, agentia de marketing iti va spune unde face bine concurenta, cum poti face mai bine decat ea si cat te costa.

Si, asa, firmele au ajuns mari consumatoare si producatoare de publicitate. Oare bugetele cheltuite pe branding si marketing nu pot fi cheltuite pe un serviciu de suport clienti, actualizare tehnologica a liniei de productie, stimularea angajatilor?

Microsoft a cheltuit 500 de milioane de dolari pentru a promova Windows Vista. Rezultatele nu sunt spectaculoase, penetrarea fiind mult sub asteptari, multe persoane preferand sa revina la Windows XP, iar marile company refuza implementarea "noului" sistem de operare. Era necesar sa se cheltuie acel buget pentru un produs ce constituie in sine un eveniment? Penetrarea produsului ar fi fost aceeasi pentru ca este un produs cu notorietate. In ziua lansarii Service Pack 3 pentru Windows XP s-au descoperit ceva probleme si a fost retras de la descarcare. Acest eveniment a daunat imaginii Microsoft si nu cred ca exista campanie de marketing ce poate redresa situatia. Suma de 500 de milioane de dolari putea fi injumatatita, iar diferenta folosita pentru a elimina astfel de situatii penibile. Sau se putea hrani pentru un an o tara din lumea a treia.

Ironic este ca exista situatii in care strategiile de marketing rateaza in moduri stupide. Campaniile incep prea devreme pentru a fi sustinute de linia de productie si reteaua de distributie, lumea asteata produsul, iar magazinele nu au stoc. Sa nu vorbim de tarile ce se afla in afara zonelor tinta ale marilor companii. Datorita noilor vectori media, produsul penetreaza aproape la nivel mondial, iar pietele locale primesc produsele promovate dupa un an-doi. Daca ma gandesc mai bine cred o astfel de situatie reprezinta un succes pentru companiile de marketing. Funny, isn't it?

Si pentru ca exista bugete enorme, companiile de marketing sunt in concurenta. Cum este de asteptat, nu aplica aceleasi tehnici promovate clientilor. Statisticile demografice, studiile sociologice, analizele psihologice au dus la crearea unui progres in domeniu si diferente intre concurenti. Noi, ca simpli oameni, suntem supusi unor rafale nemiloase, ne starnesc indignare si solutii de calmare, ne alimenteaza vise impuse, ne prezinta noi zei si ne dau argumente pentru a le folosi in discutii incitante, ne gadila orgoliul: la noi te simti in familie, berea noastra te face sa te simti barbat, preservativul nostru stimuleaza marimea iar femeia ta este mai satisfacuta. Nu suntem analizati ca indivizi, suntem grupati, categorisiti. Daca nu suntem incadrati in "target" suntem convinsi sa facem parte din "target". Cate din produsele cumparate in ultimul an acopera necesitati, cate functionalitati sunt exploatate? Chiar folosesti telefonul mobil sau doar dai telefoane si trimiti SMS?

Traim intr-o lume nebuna si viteza din jur ne ameteste. Pierdem simplitatea vietii si castigam lipsa libertatii de ne alege opinia. win-win.

Si acum una grea: exista o strategie de marketing ce poate face fata coruptiei? Poate o companie de marketing oferi o solutie de a contracara actiunile firmei concurente ce da mita pentru ca produsele sa fie cumparate? Sau si coruptia in sine este o strategie de marketing? 

The corporation 

Comentarii (0)

Nu sunt inca comentarii.

Adauga comentariu
* Campurile marcate sunt obligatorii
eyecon.ro is using cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. I also share information about your use of my site with my social media, advertising and analytics partners.See details

By continuing to browse the site you are agreeing to my use of cookies. ✔ Continue